Gabonafélék alapvető tápanyagforrásunk

posted in: Életmód | 0
A gabonafélék megválasztása rendkívül fontos, nem mindegy, hogy mi kerül az asztalunkra, milyen lisztet  fogyasztunk.

Alapvető táplálékunk közé tartozik a liszt, az ebből készült élelmiszerek. A vérképzést, az izomzat és az idegrendszer működését, a látást, a bőrünk állapotát, az állóképességünket, a méregtelenítést, az ásványi anyagok és a vitaminok mennyiségét és összetételét meghatározza, hogy milyen gabonafélékkel táplálkozunk.

A különbség a finomított liszt és a teljes őrlésű liszt között az, hogy a finomított liszt nem tartalmazza a gabonaszem héját és csírakezdeményét. A finomított liszt ásványi anyag- és nyomelem-tartalma ezért csekély a teljes kiőrlésű lisztéhez képest.

 

A teljes kiőrlésű gabonafélék rosttartalma jótékony hatással van az emésztőrendszerre, ezáltal a bőrre is.
A B-vitamin elősegíti a szervezet és a bőr normális működését,
a bennük rejlő ásványi anyagok antioxidáns hatásúak,
a szelén csökkentheti a bőrrák kialakulásának kockázatát,
a cink szerepe fontos a szervezetben a kollagén szinten tartásában, vagyis a bőr rugalmasságának megőrzésében, elősegíti kisimulását, megakadályozza a ráncok kialakulását.

teljes kiőrlésű gabonafélék
A teljes kiőrlésű gabonafélék az egészséges táplálkozás alappillérei
Milyen gabonaféléket ismerünk?
A búza

jelképe a termékenységnek, az életnek, a bőségnek. A teljes kiőrlésű búza tartalmazza a búzacsírát és a búzakorpát is. Egyik legtáplálóbb rostforrás, szelént, cinket, magnéziumot és mangánt tartalmaz, ezért az élettani hatása rendkívüli. Gazdag B-vitaminban, ami energiával tölti fel a szervezetet.
A bulgur tört, előpárolt és újraszárított búzaszem, amiből gyorsan készíthető köret vagy saláta.

 

A tönkölybúza

nem hiányozhat azoknak az étrendjéből, akik törekednek a minőségi és egészséges táplálkozásra. Egy rég elfelejtett gabonaféle, amelynek fogyasztása gyógyír lehetne “civilizációs” betegségeinkre. Tápanyagokban gazdag, erősíti immunrendszerünket. Magas a rosttartalma, könnyen emészthető, tisztítja a tápanyagcsatornát, javítja a vérkeringést, csökkenti az érelmeszesedés kockázatát. Vitamin- és ásványianyag-tartalma különlegesen gazdag: megtalálható benne szinte a teljes B-vitamin csoport, és kiemelkedően magas az E-vitamintartalma.

Teljes kiőrlésű gabonából kenyér

 

A rozs

a második legfontosabb gabonanövényünk. A legsötétebb gabonaféle, főként  kenyérsütéshez használjuk. Magas a B-vitamin-tartalma, és gazdag a kalciumban és magnéziumban is. Rendszeres fogyasztása csökkenti a székrekedés kialakulását. A rozspehely növeli a szervezet ellenálló képességét, növeli a fizikai erőnlétet. A rozslisztben kevés a sikér, ezért finomliszttel keverve használjuk péksütemény készítéséhez, kenyérsütéshez.

 

A kukorica

Amerika déli részén alapvető élelmiszer, spanyol és portugál tengerészek közvetítésével került Európába. Nagyon fontos gabonaféle. Fehérjében viszonylag szegény, de jelentős a vas- és E-vitamin tartalma. Lisztérzékenyek is fogyaszthatják. A kenyérsütéshez fontos sikér hiányzik belőle, ezért búzaliszttel keverve használjuk.

 

A zabot

állatok takarmányozására termesztették évszázadokon keresztül Észak-Európában. Ma már egyik alapvető gabonaféle az egészséges táplálkozás hívei számára, mivel magas fehérje- és E-vitamin tartalom jellemzi. Ásványi anyagokban és rostban gazdag. Rendszeres fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet és serkenti a bélműködést. A kimagasló tápértékű zabból készült liszt tápanyag-összetétele alapján az egyik legkiválóbb biológiai értékű lisztfajta.

 

Az árpa

a búza mellett a legősibb gabonafajtánk. Európában több évszázada  termesztik és használják kenyér készítésére. Gazdag ásványi anyagokban, különösen magas a kálium-, kalcium-, foszfor-, és kovasav tartalma. Jelentős a B1, B6, és E-vitamin tartalma. Rendszeres fogyasztása javítja a bélműködést, és csökkenti a vérkoleszterin-szintet.

 

A köles

aprószemű, értékes gabonaféle. Lisztjének jelentős az ásványi anyag tartalma. A népi gyógyászok szerint késlelteti az öregedést, javítja a vérszegénységet, szépíti a bőrt. Rendszeres fogyasztása fokozza az immunrendszer működését.

 

A hajdina

sokáig feledésbe merült, de az utóbbi időben a reformkonyha újra felfedezte. Könnyen emészthető és szervezetünknek fontos ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaz a hajdinaliszt. Lecitin tartalma is jelentős. Magas rutintartalmánál fogva erősíti a kötőszöveteket, védi a szív- és érrendszert.

Napjainkban egyre elterjedtebb a gluténérzékenység. Tudnunk kell, hogy szinte minden gabonaféle tartalmaz glutént, amit a lisztérzékenyek nem fogyaszthatnak. Akiknél még nem igazolt, de felmerül a gyanúja a gluténérzékenységnek, érdemes kivizsgálni.

Leave a Reply