Tudj meg többet! Miért fontos a szelén?

posted in: Életmód, vitaminok | 0

Fontos a szelén?

Sokáig fel sem tűnt, hogy létezik ez az elem. Kémia órákról dereng valami, de biológia órákon biztosan nem találkoztam vele. Vagy mégis? Bevallom, nem emlékszem.

Most, hogy tudatosabban élek, és mindazt, amit szeretnék megtudni, a magam akaratából teszem, nem pedig valami kötelező, külső elvárás miatt. Egyre nagyobb a kíváncsiság bennem.
A vitaminokról hatalmas az információáradat. A nyomelemekről kevesebb szó esik, pedig fontosságuk nem vitatható. Amikor az egészséges életmódról beszélünk, akkor is inkább a vitaminok kerülnek előtérbe.

 

Miért fontos a szelén?

A szervezet számára nélkülözhetetlen nyomelem. Kiváló antioxidáns, enyhébb és súlyos betegségek megelőzésében óriási a szerepe. Hiánya miatt különböző kórokozókkal szemben sérülékenyebbek, gyengébbek vagyunk.
Szervezetünk nem képes előállítani, ezért táplálékkal visszük be.
Étrendkiegészítőkkel, tablettákkal is kiegészíthetjük a táplálkozásunkat, de ezzel nagyon óvatosnak kell lennünk, mert túladagolható. Ezért fontos, hogy ne kapkodjuk be felelőtlenül a szelént tartalmazó kiegészítőket, mindenképpen ki kell kérni az orvos tanácsát erről.

Vitaminok, nyomelemek, rostok
Táplálkozzunk egészségesen az egészségünkért

– Legtöbb szelén a májban található, a méregtelenítésben jelentős a szerepe.
– Erősíti az immunrendszert, támogatja a védekezést a vírusokkal szemben
– Csökkenti a rák kialakulásának esélyét (tudni kell, hogy a túladagolás növeli a megbetegedés valószínűségét!).
– Az izomzat, szív- és érrendszer egészséges egészséges működéséhez is szükség van szelénre.
– A szelén a pajzsmirigy működését is szabályozza
– Szelénhiányra lehet gondolni meddőség, nemzőképtelenség miatt is.
– A klimax tüneteinek enyhítésében is fontos a megfelelő mennyiségű szelén.
Lassítja az öregedést, segíti az izomzat és az erek rugalmasságának megőrzését.
– Az immunrendszerre való pozitív hatása révén különböző bőrproblémák megelőzésében is segíthet, tüneteket enyhítheti.

 

hatékony bőrápolás
Fiatalos, egészséges bőr lenmaggal

Hogyan juthatunk természetes forrásból szelénhez?

Táplálkozásunkra kell odafigyelnünk, tudatosabban élni. Az ételekkel nem lehet túladagolni  a szelént!
Szelénben gazdag a búzacsíra, búzakorpa, lenmag, lencse, teljes kiőrlésű gabonafélék, hagyma, brokkoli, paradicsom, tonhal, tenger gyümölcsei (pl. rák, tonhal, homár), szárnyasok, vörös húsok. A citrom, narancs, tej és tejtermékek, vaj, káposzta, gomba is sok szelént tartalmaz.
Megfelelő mennyiségű E-vitamin támogatja a szelén felszívódását, míg a kén lassítja.

A kiegyensúlyozott táplálkozás egyébként is az erős szervezet egyik alappillére. Különösen fontos a szelén optimális mennyisége miatt a változatos, tápláló étkezés. A vegetáriánus étrend nem biztosítja a kellő mennyiségű szelént a szervezetben, így táplálék-kiegészítőkre lehet szükség.

 

Miből gondolhatunk arra, hogy kevés szelén a szervezetünkben?

Többféle betegség utalhat szelénhiányra. Vérképzéssel kapcsolatos betegségek kialakulásakor, izomfájdalmak esetén gondolhatunk arra, hogy a szervezetünk kevés szelént tartalmaz. Meddőség esetén, májjal kapcsolatos megbetegedések esetén felvetődhet a szelénhiány. Idős korban az érrendszer megbetegedéseinek elkerülése miatt fontos lehet a pótlás. Hajkorpásodást is okozhat a szelén hiánya. A dohányzás káros hatásai fokozzák a szelénigényt a szervezetben.

A témával kapcsolatban további cikkeket ide és ide kattintva olvashatsz.

Vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok, rostok az egészséges életért
Egészségünk megőrzése mindennél fontosabb

Leave a Reply